Doradca zawodowy Szkolnego Ośrodka Kariery realizował zadania wynikające z projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Ostatnim realizowanym projektem jest Czas na ZAWODOWCA. W ramach projektów doposażono SzOK w sprzęt informatyczny – laptopy, rzutniki multimedialne, testy zawodoznawcze w wersji papierowej i elektronicznej, filmy, pakiety edukacyjne, literaturę z zakresu doradztwa zawodowego. W dniu 31 sierpnia 2020 roku Szkolny Ośrodek Kariery zmienił swoją nazwę na Szkolny Punkt Informacji i Kariery.
Celem działania Szkolnego Punktu Informacji i Kariery jest prowadzenie szeroko pojętego poradnictwa indywidualnego i grupowego dotyczące kariery edukacyjnej i zawodowej udzielanego uczniom, rodzicom uczniów oraz młodzieży z okolic Koszalina.
Do zadań Szkolnego Punktu Informacji i Kariery należy w szczególności:
- przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej;
- przygotowanie ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak: bezrobocie, problemy zdrowotne, adaptacja do nowych warunków pracy i mobilności zawodowej;
- przygotowanie ucznia do roli pracownika;
- przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu przez nich decyzji edukacyjnych i zawodowych oraz udostępniania im informacji i niezbędnych materiałów.
Realizowane zadania
Do realizacji zadań szkolnego punktu informacji i kariery w szkole zatrudniony jest doradca zawodowy. Na każdy rok szkolny doradca zawodowy opracowuje program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Dyrektor szkoły, w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, zatwierdza program.
Do zadań szkolnego doradcy zawodowego należy w szczególności:
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego
- prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego.
- opracowanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, pedagogiem, programu realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego.
- wspieranie nauczycieli w tym nauczycieli wychowawców opiekującymi się oddziałami, pedagoga, w zakresie realizacji zadań określonych w programie realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego;
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych.
Propozycje usług podstawowych oferowanych dla uczniów:
- Rozwijanie umiejętności:
– planowania własnej ścieżki edukacyjnej,
– planowania własnego rozwoju zawodowego,
– poszukiwania pracy,
– przygotowywania: odpowiedzi na oferty, CV, podania o pracę, itd. - Wsparcie merytoryczne dla uczniów planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej
- Udostępnianie zgromadzonych zasobów informacji edukacyjno-zawodowej m.in.:
– ulotki i broszury,
– książki i informatory,
– czasopisma,
– programy komputerowe na CD-ROM,
– filmy video. - Udostępnianie informacji istniejącej w sieci Internet:
– dotyczących pracy (szukanie ofert pracy, udostępnianie informacji z zakresu prawa pracy, poradnictwa zawodowego, podnoszenia kwalifikacji, wyszukiwanie ofert telepracy),
– edukacyjnej (szkoły, kursy, edukacja przez Internet) dla osób prowadzących działalność gospodarczą
– inne informacje edukacyjno-zawodowe w zależności od potrzeb klienta. - Poradnictwo indywidualne (praca indywidualna)
- Poradnictwo grupowe (organizowanie zajęć grupowych)
Propozycje usług dodatkowych oferowanych dla uczniów:
- gromadzenie i udostępnienie własnej bazy informacyjnej o zawodach (informatory, teczki zawodów, ulotki o zawodach, baza multimedialna, literatura na temat rynku pracy i doradztwa zawodowego) klientom SPinKi,
- tworzenie tablic z przykładowymi przebiegami ścieżek edukacyjnych i zawodowych absolwentów Zespołu Szkół Nr 10,
- gromadzenie i przekazywanie informacji o lokalnym rynku pracy,
- organizowanie spotkań z pracodawcami, przedstawicielami agencji pośrednictwa pracy, przedstawicielami regionalnych ośrodków przedsiębiorczości z uczniami szkoły,
- prowadzenie tablicy ogłoszeń „Dam pracę – szukam pracy”,
- organizowanie szkoleń i kursów nadających dodatkowe kwalifikacje zawodowe zgodnie z zapotrzebowaniem uczniów.
Projekt pod nazwą „Czas na zawodowca”
Projekt trzyletni, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Działanie 8.8
Jego realizacja rozpocznie się w 2018 roku i potrwa do roku 2020.
Obejmuje zawody: mechanik pojazdów samochodowych, technik samochodowy, technik mechanik i technik spedytor.
W projekcie uczestniczyć będzie 72 uczniów (24 uczniów rocznie) i 7 nauczycieli.
Uczniowie objęci są doradztwem zawodowym grupowym i indywidualnym, warsztatami z poszukiwania pracy i dwoma wyjazdami studyjnymi: na targi samochodowe i do zakładu produkującego pojazdy. Wszyscy odbędą miesięczną praktykę/staż w zakładach pracy.
Realizowane kursy przez uczniów: operator koparko ładowarki, kierowca wózka jezdniowego z wymianą butli gazowej, operator żurawia przenośnego, uprawnienia energetyczne do 1 kV, Certyfikat kompetencji zawodowych w transporcie drogowym, certyfikaty komputerowe ECDL Orifile PTI Standard, programisty operatora maszyn CNC, prawo jady kat C+E.
Realizowane szkolenia dla nauczycieli: studia podyplomowe z doradztwa zawodowego – 1, kurs diagnosty – 2, kurs obsługi CNC – 2, kurs obsługi programu spedycyjnego – 2.
Stanowiska Pracowni Kształcenia Praktycznego zostaną doposażone:
Stanowisko obrabiarek sterowanych numerycznie: obrabiarka CNC, 9 stanowisk komputerowych do nauki programowania i sterowania obrabiarką cnc, system operacyjny z możliwością aktualizacji i oprogramowanie antywirusowe, drukarka atramentowa A3, projektor multimedialny, ekran projekcyjny, zakres podręczników do nauki obsługi obrabiarki CNC, Pakiet MS Office .
Stanowisko diagnostyki samochodowej – szarpak ręczny